1. Головна
  2. /
  3. Булінг
  4. /
  5. Зупинимо булінг РАЗОМ!

Зупинимо булінг РАЗОМ!

ЗУПИНИМО БУЛІНГ РАЗОМ!

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
28.12.2019 м. Київ N 1646
“Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти”

Матеріали можна завантажити за посиланням:
https://drive.google.com/drive/folders/1jQKYQJHOtkAyM4LtR42onWtge_P1e0mR

Профілактика жорстокого поводження з дітьми

#Stop_sexтинг: Захистимо дітей від сексуального насильства в Інтернеті
https://stop-sexting.in.ua/

КІБЕРБУЛІНГ ТА ЧАТ-БОТ “КІБЕРПЕС”

Кібербулінг – це цькування із застосуванням цифрових технологій.
Кібербулінг може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах і мобільних телефонах, зокрема через:

  • поширення брехні чи розміщення фотографій, які компрометують когось у соціальних мережах;
  • повідомлення чи погрози, які ображають когось або можуть завдати комусь шкоди.

За даними ЮНІСЕФ в Україні, майже 50% підлітків були жертвами кібербулінгу. Кожна третя дитина прогулювала школу через кібербулінг. 75% підлітків у анонімному опитуванні підтвердили те, що Instagram, TikTok і Snapchat є основними соціальними платформами для цькування.

Міністерство цифрової трансформації у співпраці з ЮНІСЕФ та за інформаційної підтримки Міністерства освіти і науки України, Координаційного центру з надання правової допомоги та Міністерства юстиції України випустило чат-бот “Кіберпес”. У чат-боті можна дізнатись про те, як діяти дітям, батькам і вчителям у разі кібербулінгу.

Чат-бот у Telegram і Viber допоможе дізнатись, як визначити кібербулінг, як самостійно видалити образливі матеріали з соціальних мереж, а також куди звертатись за допомогою.

У чат-боті “Кіберпес” можна знайти інформацію про те:

  • що таке <кібербулінг> та як він проявляється;
  • як визначити контент, що містить кібербулінг;
  • що робити, якщо вас кібербулять;
  • як видалити матеріали, що містять кібербулінг;
  • як попередити кібербулінг;
  • як не бути кібербулером.

ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)

Так, Закон України “Про освіту” доповнено пунктом, яким передбачено, що булінг (цькування) це діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

  • систематичність (повторюваність) діяння;
  • наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
  • дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Крім цього, внесено відповідні доповнення до статей Закону <Про освіту>, які визначають права та обов’язки засновника та керівника закладу освіти, педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу здобувачів освіти та їхніх батьків.

Зокрема, передбачено обов’язок засновника закладу освіти вживати заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу.

Керівник закладу освіти має забезпечувати створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:

  • розглядати заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видавати рішення про проведення розслідування;
  • забезпечувати виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
  • повідомляти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

Передбачено також  зобов’язання закладів освіти забезпечувати на своїх веб-сайтах відкритий доступ до правил поведінки здобувача освіти в закладі освіти, плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу, порядку подання та розгляду заяв (з дотриманням конфіденційності) про випадки булінгу від здобувачів освіти, їх батьків.

Педагогічні працівники:

мають право на захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю;

зобов’язані повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

Зміни щодо протидії булінгу внесено також до спеціальних законів <Про дошкільну освіту>, <Про загальну середню освіту>, <Про позашкільну освіту>, <Про професійну (професійно-технічну) освіту>, <Про вищу освіту>.

Запроваджується адміністративна відповідальність за булінг. Так, доповненою статтею 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що булінг (цькування), що вчиняється стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

Якщо цькування вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, то штраф становитиме від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.

Також передбачено, що неповідомлення керівником закладу освіти уповноваженим підрозділам органів поліції про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.

Протидія булінгу в шкільному середовищі

Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу” від 18.12.2018

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

1. За результатами висновку комісії з розслідування у разі необхідності повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та служба у справах дітей про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти.

2. Психолого-педагогічна служба розробляє заходи щодо здійснення соціально-педагогічного патронажу осіб, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

3. Психологічна служба надає консультативну допомогу батькам (чи їх представникам).

Процедура подання учасниками освітнього процесу та розгляд заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

1. У разі виникнення такої ситуації учень повинен звернутися до дорослого (батьків, класного керівника, практичного психолога школи, соціального педагога школи, вчителя, заступника директора з навчально-виховної роботи, директора школи).

2. Дорослі (батьки, або особи, які є опікуном дитини) надають заяву відповідної форми директору освітнього закладу (Зразок форми заяви) або повідомляють відповідального за виконання заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в освітньому закладі, заступника директора з навчально-виховної роботи Зарянську Т.I.

3. Педагогічні працівники по факту, виявленого правопорушення, чи інших негативних проявів учнями освітнього закладу, оперативно інформують адміністрацію школи.

4. Видається наказ про проведення розслідування.

5. Затверджується склад комісії з розгляду даного випадку. До складу комісії входять педагогічні працівники, практичний психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та винного (за їх згодою).

6. Проводяться засідання комісії з розгляду данного випадку.

7. Результати розслідування оголошуються на засіданні комісії батькам (чи їх представникам) потерпілого та винного.

8. За результатами висновку комісії з розслідування у разі необхідності повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та служба у справах дітей про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти.

ПРАВИЛА
УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
БЕРИСЛАВСЬКОГО ЗАКЛАДУ

 ПОВНОЇ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ №3
БЕРИСЛАВСЬКОЇ  МІСЬКОЇ  РАДИ
ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

І. Права та обов’язки здобувачів освіти

1.1. Права здобувачів освіти
Учень/учениця мають право на
1.1.1. вільне коректне висловлення власних поглядів і думок;
1.1.2. вільний доступ до джерел інформації (бібліотека, інтернет, змі, знання й досвід вчителя тощо);
1.1.3. свободу думок, поглядів й віросповідання;
1.1.4. навчання за державними освітніми стандартами, освітньою програмою закладу;
1.1.5. підтримку та допомогу з боку вчителя в освітньому процесі;
1.1.6. відпочинок на перервах між уроками;
1.1.7. конфіденційність оцінки за результатами освітньої діяльності;
1.1.8. апеляцію оцінки;

1.2. обов’язки здобувачів освіти;
Учень/учениця повинні
1.2.1. дотримуватися культури мовлення (вживати літературну лексику, уникати сленгу, нецензурних виразів);
1.2.2. з повагою ставитися до будь-кого з учасників освітнього процесу, не допускаючи некоректного, грубого ставлення або приниження честі й гідності;
1.2.3. доброзичливо ставитися до учнів школи, не допускати проявів агресії та застосування некоректних способів вирішення конфліктів;
1.2.4. підтримувати чистоту й порядок в приміщеннях школи, берегти майно;
1.2.5. дотримуватися правил поведінки та гігєни в шкільній їдальні;
1.2.6. приходити до школи до початку занять без запізнень. Мати охайний вигляд, верхній одяг залишити в роздягальніі, перевзуватися у змінне взуття;
1.2.7. виходити за територію школи лише з дозволу класного керівника або адміністратора школи;
1.2.8. дотримуватися антибулінгової політики закладу;
1.2.9. виконувати засади академічної доброчесності;
1.2.10. дотримуватися правил учасників освітнього процесу закладу;
1.2.11. дотримуватися Угоди шкільної спільноти закладу;

1.3. Правила поведінки на уроках:
1.3.1. учень приходить до школи за 10-15 хвилин до початку уроків, готує необхідне приладдя;
1.3.2. працювати організовано, зосереджено, дотримуватись правил роботи, встановлених учителем;
1.3.3. не користуватися без дозволу учителя мобільним телефоном та іншими речами, що не мають відношення до освітнього процесу;
1.3.4. на прохання вчителя надати щоденник;

1.4. зовнішній вигляд здобувачів освіти у закладі.
1.4.1. Для юнаків: класичний діловий костюм; джинси та сорочка або гольф чи светр, біла або пастельного тону сорочка, светр; білий, чорний або пастельного тону гольф, кофта; краватка за бажанням.
1.4.2. Для дівчат: класичний діловий костюм; сарафан; спідниця середньої довжини; класичні брюки або джинси; біла або пастельного тону сорочка, светр; білий, чорний або пастельного тону гольф, кофта.
1.4.3. не рекомендовано перебувати в закладі у декольтованому одязі, занадто яскравому та одязі для відпочинку, одязі з атрибутикою, неформальною символікою тощо.

ІІ. Права й обов’язки батьків

2.1. Права батьків.
Батьки мають право на:
2.1.1. участь у громадському контролі;
2.1.2. ознайомлення з перебігом, змістом освітнього процесу, навчальним планом, освітньою програмою, за якою працює школа;
2.1.3. взаємодію з класним керівником дитини та іншими педагогічними працівниками школи з будь-яких проблем освітнього процесу;
2.1.4. відвідування загальношкільних заходів;
2.1.5. внесення пропозицій щодо вдосконалення роботи школи, освітньої програми, стратегії розвитку;

2.2. Обов’язки батьків.
Батьки зобов’язані:
2.2.1. дотримуватись режиму роботи школи як самими, так і вимагати цього від дитини.
2.2.2. Контролювати відвідування занять власною дитиною;
2.2.3. у випадку пропуску занять дитиною повідомити класного керівника про причини відсутності й надати документи, що підтверджують ці причини (письмову заяву на ім’я директора школи або довідку від лікаря);
2.2.4. забезпечити дитину всім необхідним для навчання;
2.2.5. відвідувати батьківські збори;
2.2.6. дотримуватись вимог педагогів, адміністрації у разі перебування на території закладу.
2.2.7. забезпечувати умови для дозвіллєвої діяльності дитини;
2.2.8. нести відповідальність за пошкодження дитиною шкільного майна та відшкодовувати матеріальні збитки у повному обсяз;
2.2.9. з повагою ставитися до будь-кого з учасників освітнього процесу, не допускаючи некоректного, грубого ставлення або приниження честі та гідності.

ІІІ. Права й обов’язки учителя

3.1. Права учителя:.
Учитель має право на:
3.1.1. участь у розробці освітньої програми школи;
3.1.2. вільний вибір і використання методик навчання й виховання, навчальних посібників і підручників, рекомендованих МОН України;
3.1.3. підвищення кваліфікації;
3.1.4. захист професійної честі й гідності;
3.1.5. захист своїх інтересів;
3.1.6. конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування за винятком випадків, передбачених законом.

3.2. Обов’язки учителя:
Учитель/учителька зобов’язаний:
3.2.1. діяти згідно з Посадовою інструкцією вчителя (класного керівника, вихователя ГПД, керівника гуртка), Правил внутрішнього трудового розпорядку;
3.2.2. дотримуватися антибулінгововї політики закладу;
3.2.3. працювати за принципом академічної доброчесності;
3.2.4. поважати право дитини на власну думку, переконання;
3.2.5. працювати на засадах справедливого оцінювання;
3.2.6. створювати безпечне освітнє середовище;
3.2.7. чергувати під час перерв, знаходитися у навчальному кабінеті перед початком уроку впродовж часу, відведеного на перерву, та проводити провітрювання, вологе прибирання кабінету;
3.2.8. своєчасно виставляти оцінки в щоденники учнів і класний журнал;
3.2.9. заздалегідь попереджати батьків про батьківські збори та загальношкільні заходи;
3.2.10. дотримуватися педагогічної етики, культури спілкування, культури зовнішнього вигляду.

ІV. Загальні правила учасників освітнього процесу

4.1. Школа – територія друзів. Поводь себе з людьми таким чином, як би хотів, щоб поводились із тобою; проявляй повагу; використовуй лише ненасильницькі комунікації та способи вирішення конфліктів; дотримуйся правил етики.
4.2. Будь уважний. Дбай про безпечне освітнє середовище для всіх і для себе. Відповідай за власну безпечну поведінку. Негайно повідомте адміністрацію про виявлену небезпеку чи загрозливу ситуацію на території закладу.
4.3. Школа – спільнота небайдужих дорослих і дітей.
4.4. Гаджети тільки на користь. Тримай телефон у безшумному режимі; використовуй гаджети під час занять тільки з навчальною метою; усі комунікації телефоном здійснюються під час перерви;
4.5. Дотримуватися правил тайм-менеджменту. Будь вчасно у визначений час у визначеному місці; дотримуйся розкладу, домовленостей і попереджай про зміни.

Людям із порушенням зору